Over het NaVU-examen

De vakbekwaamheid van uitvaartverzorgers naar een hoger niveau tillen, dat is waar NaVU voor staat! Doordat de uitvaartbranche continu in ontwikkeling is, vinden wij het zaak om uitvaartverzorgers te blijven uitdagen. We zijn dagelijks met tientallen deskundigen binnen de branche bezig om het vakexamen en trainingsaanbod te blijven ontwikkelen en te verbeteren. Door uitvaartverzorgers zowel met de theorie als met de praktijk kennis te laten maken en hen vervolgens uit te dagen om hun kennis en vaardigheden continu te blijven ontwikkelen, streven wij ernaar om verschil te maken in de uitvaartbranche!

 

Bij het ontwikkelen van het vakexamen zijn tientallen deskundigen uit de uitvaartbranche betrokken. Van uitvaartondernemers tot kennisorganisaties. Ook diverse opleidingsinstituten dachten hierover mee. Daarnaast kijkt de examencommissie jaarlijks naar de examenbank en kenniscompetenties en vullen deze aan met de laatste nieuwe kennis.

 

Voor het NaVU-examen is een opleiding niet verplicht, maar voorbereiding wel sterk aanbevolen. De kennis kan worden opgedaan in de praktijk, door zelfstudie en/of door het volgen van een opleiding. NaVU is een onafhankelijk exameninstituut en hanteert de 26 kenniscompetenties die ook bekend zijn bij de opleiders.

De praktijkstage

Het praktische deel van het vakexamen NaVU bestaat uit een uitgebreide praktijkstage. De stage dient gelopen te worden bij een erkend leerbedrijf. De stageperiode rond je af met een stageverslag dat voldoet aan de vereisten. Dit wordt getoetst door het examenbureau van NaVU.

 

Bekijk het actuele overzicht van onze erkende leerbedrijven

 

Aanmelden praktijkstage

Wil je je aanmelden voor een beoordeling van praktijkstage? Dat kan als volgt:

  1. Je meldt je aan via onderstaande knop
  2. Je ontvangt de bevestiging van de aanmelding en de factuur
  3. Je betaalt de factuur
  4. Je ontvangt toegang tot de online NaVU portal
  5. Je gaat aan de slag met je stageverslag
  6. Je verstuurt je stageverslag via de portal naar het examenbureau
  7. Je ontvangt per email een beoordeling van je stageverslag, in principe binnen ongeveer 6 weken

 

Aanmelden praktijkstage

Model stageverslag

De gevraagde verslaggeving zoals genoemd per periode is een verplicht onderdeel van het totale dossier. Zie ook bijlage 1 “toelichting op de te beoordelen competenties. De verwijzing naar mogelijk relevante competenties, of onderdelen daarvan, wordt per aandachtsgebied aangegeven. Er wordt uiteraard in gevarieerde situaties en omstandigheden een beroep gedaan op soms meerdere competenties, het verband zien en aangeven is een taak van de stage/praktijkbegeleider. Per onderdeel vind je tevens een tijdsindicatie voor de verschillende onderdelen.

 

Met je verslag geef je een visitekaartje van jezelf af. Dit betekent dat je een uniek verslag schrijft in eigen stijl, een verslag dat er netjes verzorgd uitziet en prettig leesbaar is, eventueel geïllustreerd met foto’s en/of afbeeldingen. In het verslag geef je op een duidelijke wijze je werkzaamheden en bevindingen weer.

 

  • Denk bij het schrijven van het verslag aan de privacy, dus geen personalia van overledenen of andere betrokkenen.
  • Voor het schrijven van de verschillende onderdelen in het verslag hanteer je lettertype Arial, tekengrootte maximaal 11.
  • Voor de verslagen van de verschillende uitvaarten (Praktijk 4 en praktijk 5) gebruik je als richtlijn minimaal 150 en maximaal 250 woorden.
  • Voor de overige onderdelen gebruik je als richtlijn 350 – 450 woorden (per onderdeel).
  • Het verslag dient nadien in je portal te worden geüpload. Denk eraan dat het gehele verslag, incl. de evaluatie/beoordeling van je praktijkbegeleider, als één document geüpload wordt!

 

In onderstaande paragrafen kun je lezen wat er minimaal omschreven dient te worden bij de verschillende onderdelen.

I Kennismaking

Competenties: 1, 3 en 11 (zie bijlage 1)

Inhoud

  • Kennismaken met het bedrijf, collegae.
  • Het bezoeken van de eventuele locaties.
  • Kennismaking met leveranciers
  • Eigen werkzaamheden
  • Eerste ervaringen

 

Tijdsinschatting
14 dagen

 

Opdracht
Maak een verslag van je bevindingen met o.a. antwoord op de hieronder gestelde vragen:

  • Omschrijf zo goed mogelijk de organisatie.
    • Waar werk je
    • Hoe is het bedrijf ontstaan
    • Wat doet je stagebedrijf
    • Etc.
  • Omschrijf de eigen disciplines van het bedrijf
  • Omschrijf de verschillende leveranciers
  • Omschrijf je eigen activiteiten
    • Wat heb je heb gedaan?
    • Met wie ben je mee geweest en wie heb je gesproken?
    • Wie heeft je begeleid?
    • Etc.?
  • Omschrijf je 1ste ervaringen
    • Wat is je opgevallen?
    • Wat is je tegengevallen?
    • Heb je tips n.a.v. jouw ervaringen?
    • Etc.
  • Omschrijf welke verschillende soorten uitvaarten er in de regio mogelijk zijn (bijv. crematie, begraven, etc.)

II Oriëntatie

De praktijk 1
Competenties: 1, 4, 6, 7, 9 en 11 (zie bijlage 1)

 

Inhoud
Werkzaamheden uitvoeren samen met de stagebegeleider, gerelateerde werkzaamheden in opdracht van de stagebegeleider uitvoeren, kennismaken met: kerken, crematoria, gemeenten, uitvaartcentra derden.

 

Tijdsinschatting
14 dagen

 

Opdracht
Maak een verslag van je bevindingen. Geef daarbij duidelijk aan welke activiteiten en werkzaamheden je gedurende de 2 weken, samen met je praktijkbegeleider, allemaal hebt gedaan.

 

De praktijk 2
Competenties: 1, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 17 en 18 (zie bijlage 1)

 

Inhoud

  • Onder begeleiding aannemen van melding overlijden via de telefoon.
  • Onder begeleiding ontvangen van bezoekers.
  • Het verzorgen van aangifte van overlijden.
  • Eventueel muziek e.d. afgeven bij crematorium of uitvaartcentrum.
  • Meelopen met het postmortaal team.
  • Verplaatsen van een overledene. Omschrijf meerdere verschillende situaties (bijv. thuis, verzorgingstehuis etc.)

 

Tijdsinschatting
14 dagen

 

Opdracht
Maak een verslag met je bevindingen gedurende de 2 weken. Geef ook hier weer aan welke verschillende activiteiten en werkzaamheden je zoal hebt gedaan. Extra aandachtspunt: omschrijf wat het postmortaal team doet?

Infogids PE punten behalen

De praktijk 3
Competenties: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 22 en 23 (zie bijlage 1)

 

Inhoud

  • Meegaan met stagebegeleider met het bespreken van een uitvaart.
  • Samen met begeleider de uitvaart op kantoor uitwerken, verwerken e.d.
  • Drukwerk bezorgen bij familie, wegbrengen naar ‘post’.
  • Instructies krijgen van begeleider inzake de kostenopgaaf.
  • Assisteren bij het verzorgen van de overledene.
  • Meegaan met het uitvoeren van een uitvaart.
  • Extra aandacht voor ‘Veilig werken binnen de uitvaart’
  • Extra aandacht voor ‘Duurzaam werken in de uitvaart’

 

Tijdsinschatting
21 dagen

 

Opdracht
Maak een verslag van je bevindingen t.a.v. de in de inhoud genoemde onderwerpen.
Extra aandachtspunten voor in je verslag:

  • Omschrijf hoe binnen je onderneming hoe wordt omgegaan met ‘Veilig werken binnen de uitvaart’ (competentie 25).
  • Omschrijf hoe binnen je onderneming hoe wordt omgegaan met ‘Duurzaam werken in de uitvaartzorg’ (competentie 26). Welke maatregelen zijn er genomen?

 

De praktijk 4
Competenties: Zie genoemde competenties zoals bij praktijk 3 plus: 10, 16, 20, 21, 23, 24, 25 en 26. In feite komen hier, en voor de volgende praktijkperiode, alle competenties bijeen (zie bijlage 1).

 

Inhoud

  • Zelfstandig een uitvaart bespreken onder begeleiding van de stagebegeleider;
  • Verwerken en uitwerken van de besproken onderdelen.
  • Op kantoor, samen met begeleider, kostenopgaaf maken en daarna doorspreken met nabestaanden.
  • Drukwerk bezorgen bij familie, wegbrengen naar ‘post’.
  • Instructies krijgen van begeleider inzake de kostenopgaaf.
  • Lid van het postmortaal team helpen bij de opbaring
  • Onder begeleiding van de praktijkbegeleider geregelde uitvaarten uitvoeren en later bespreken

 

Tijdsinschatting
Afhankelijk van het aantal uitvaarten en gebleken capaciteiten.
Uitgangspunt: minimaal 10 uitvaarten

 

Opdracht

  • Maak een verslag per uitvaart, waarbij je het regelgesprek omschrijft én de daadwerkelijke uitvaart (dus beide onderdelen).
  • Omschrijf bij iedere uitvaart kort je zelfreflectie. Wat ging goed? En wat kon anders of beter?
  • Geef kort aan welke NaVU-competenties je bij iedere uitvaart met name hebt ingezet/gebruikt en ook hoe je ze hebt ingezet of gebruikt? (1 of 2 competenties per uitvaart is voldoende)
  • Omschrijf kort de feedback van je praktijkbegeleider en/of je collega’s

De praktijk 5
Competenties: alle (zie bijlage 1)

 

Inhoud
Volledig zelfstandig 3 verschillende soorten uitvaarten regelen én uitvoeren

 

Tijdsinschatting
Minimaal 3 uitvaarten volledig zelfstandig met verslaglegging per uitvaart.

 

Opdracht

  • Per uitvaart een verslaglegging van het regelgesprek en de daadwerkelijke uitvaart .
  • Omschrijf kort je zelfreflectie. Wat ging goed? En wat kon anders of beter?
  • Geef wederom kort aan welke NaVU-competenties je met name bij iedere uitvaart hebt ingezet en hoe.

III Evaluatie

Aan het eind van iedere week heb je een evaluatiegesprek met de praktijkbegeleider. Hierin bespreek je je ervaringen en bevindingen van de week.

 

Opdracht voor praktijkbegeleider (verplicht)
Aan het einde van de stageperiode maakt de praktijkbegeleider een samenvattend verslag van zijn ervaringen met de kandidaat.

 

IV Beoordeling
Aan het einde van de stageperiode volgt de eindevaluatie en de beoordeling. Alle modules worden besproken en er wordt een beoordeling aangegeven.
De praktijkbegeleider kan, indien gewenst onderdeel III: Evaluatie en IV: Beoordeling in 1 verslag omschrijven.
Hiervoor mag het binnen het bedrijf gehanteerde beoordelingsgesprek worden benut mits onderstaande onderdelen aan de orde komen (vgl. ook onderdelen van dossier).

 

Modules:

  • Laatste verzorging
  • Aanname overlijdensmelding
  • Afspraken maken met de opdrachtgever
  • Het bespreken van de uitvaart
  • Het rouwdrukwerk
  • De administratie
  • Het doornemen van de uitvaart met de nabestaanden
  • Het verzorgen van rouwbezoek
  • De uitvoering van de uitvaart
  • De nazorg

IV Beoordeling

Aan het einde van de stageperiode volgt de eindevaluatie en de beoordeling. Alle modules worden besproken en er wordt een beoordeling aangegeven.
De praktijkbegeleider kan, indien gewenst onderdeel III: Evaluatie en IV: Beoordeling in 1 verslag omschrijven.
Hiervoor mag het binnen het bedrijf gehanteerde beoordelingsgesprek worden benut mits onderstaande onderdelen aan de orde komen (vgl. ook onderdelen van dossier).

 

Modules:

  • Laatste verzorging
  • Aanname overlijdensmelding
  • Afspraken maken met de opdrachtgever
  • Het bespreken van de uitvaart
  • Het rouwdrukwerk
  • De administratie
  • Het doornemen van de uitvaart met de nabestaanden
  • Het verzorgen van rouwbezoek
  • De uitvoering van de uitvaart
  • De nazorg

 

Aanvullingen stageverslag

Wanneer het stageverslag niet voldoet aan de eisen, dan staat dat in de email met de beoordeling. Je krijgt de kans om het verslag aan te passen en opnieuw te uploaden.

Kosten praktijkstage

Alle kosten vind je terug in het kostenoverzicht.

Het Navu-examen

Verkort stagetraject NaVU

Voor wie:

Voor kandidaten die minimaal 2 jaar recente werkervaring hebben als uitvaartverzorger bij een uitvaartorganisatie kan het zijn dat een verkort stagetraject volstaat. Je dient wel aan te kunnen tonen dat je minimaal 2 jaar recente werkervaring hebt. Dit kan door:

  • Kopie van je arbeidsovereenkomst waarin duidelijk naar voren komt hoe lang je hier werkzaam bent (geweest), of
  • Kopie aanstellingsbrief, of
  • Officiële ondertekende verklaring opgesteld door de directie waar je werkzaam was/bent, of
  • Kopie inschrijving KvK (dit geldt voor een ZZP’er).

 

Daarnaast dien je voldoende werkervaring aantoonbaar te maken. Dit betekent dat je gedurende 2 jaar minimaal 20 complete uitvaarten (totaal 40 activiteiten waarvan minimaal 10x regelgesprek én minimaal 10x voorgaan van een uitvaartdienst) per jaar verzorgd dient te hebben. Ook dit moet aantoonbaar gemaakt worden.
Dit kan o.a. door:

  • Officiële ondertekende verklaring door je werkgever waarin de directie verklaart dat je minimaal 20 complete uitvaarten (totaal 40 activiteiten waarvan minimaal 10x regelgesprek en minimaal 10x uitvaartdiensten) per jaar verzorgd hebt.
  • Wanneer je een zzp’er bent: opdrachtformulieren van de uitvaarten, of facturen van de uitvaarten.

 

De gevraagde documenten kun je mailen naar info@navu.nl. Het examenbureau beoordeelt of je in aanmerking komt voor het verkort traject. Wanneer je in aanmerking komt voor het verkort stagetraject NaVU, kun je een verkort verslag schrijven. Deze moet worden aangeleverd in lettertype Arial met een max. lettergrootte van 11. In dit verslag dient het volgende terug te komen:

Competenties: alle (zie bijlage 1)

Inhoud verkort verslag

  • De eigen organisatie
  • Disciplines in huis
  • De leveranciers
  • Volledig zelfstandig 3 verschillende uitvaarten regelen én uitvoeren (bijv. 1x crematie, 1 x kerkdienst en 1 x ander soort uitvaart). Daarbij tevens omschreven de zelfreflectie en de reflectie op de NaVU-competenties.
  • Samenvattend verslag stagebegeleider

 

Tijdsinschatting

3 uitvaarten volledig zelfstandig met uitgebreide verslaglegging per uitvaart.

 

Opdracht

  • Omschrijving van de eigen organisatie
  • Omschrijving van de disciplines die in huis aanwezig zijn
  • Omschrijving van de leveranciers waar gebruik van gemaakt wordt
  • Omschrijving van 3 verschillende zelfstandige uitvaarten (bijv. crematie, kerkdienst, ander soort uitvaart)
    • Per uitvaart een uitgebreide verslaglegging van het regelgesprek én de daadwerkelijke uitvaart
    • Omschrijf uitgebreide zelfreflectie. Wat ging goed? En wat kon anders of beter?
    • Geef kort aan welke NaVU-competenties je met name bij iedere uitvaart hebt ingezet en hoe.

 

 

Aan het einde van de stageperiode volgt de eindevaluatie en de beoordeling. Alle modules worden besproken en er wordt een beoordeling aangegeven.
De praktijkbegeleider kan, indien gewenst onderdeel III: Evaluatie en IV: Beoordeling in 1 verslag omschrijven.

 

Hiervoor mag het binnen het bedrijf gehanteerde beoordelingsgesprek worden benut mits onderstaande onderdelen aan de orde komen (vgl. ook onderdelen van dossier).

 

Modules:

  • Laatste verzorging
  • Aanname overlijdensmelding
  • Afspraken maken met de opdrachtgever
  • Het bespreken van de uitvaart
  • Het rouwdrukwerk
  • De administratie
  • Het doornemen van de uitvaart met de nabestaanden
  • Het verzorgen van rouwbezoek
  • De uitvoering van de uitvaart
  • De nazorg

 

Daarnaast dient u het theorie-examen NaVU af te leggen.

 

Let op: voordat je in aanmerking komt voor het verkorte verslag moet je dit eerst aanvragen door je bewijsstukken (werkervaring) te mailen naar info@navu.nl. Je komt dus niet in aanmerking wanneer je alleen de regelgesprekken of alleen de uitvaartdiensten verzorgt.