Over Permanente Educatie

Met Permanente Educatie bevorderen uitvaartverzorgers hun persoonlijke ontwikkeling en blijven zij op de hoogte van veranderingen die voor de sector belangrijk zijn, zowel op vakinhoudelijk, maatschappelijk en juridisch gebied. De branche is tenslotte altijd in ontwikkeling!

 

Om in het Register Uitvaartverzorger te blijven zijn er iedere drie jaar 60 PE-punten en 120 werkervaringspunten (40 per jaar) nodig. Deze punten kunnen bijvoorbeeld worden verkregen door deelname aan:

 

  • Seminars
  • Lezingen
  • Workshops
  • Trainingen
  • Opleidingen
  • Congressen
  • Beurzen
  • Etc.

 

Kortom: PE-punten zijn een essentieel onderdeel in het vak als uitvaartverzorger om op de hoogte te blijven van de veranderingen en ontwikkelingen op vakinhoudelijk, maatschappelijk en juridisch gebied!

Punten registreren

Uitvaartverzorgers kunnen hun permanente educatie en werkervaring registreren via PE-Online, mits ze beschikken over een NaVU-diploma of bewijsdocument en correct geregistreerd zijn door Stichting Keurmerk Uitvaartzorg (SKU). SKU factureert ook jaarlijks de registratiekosten, die losstaan van de opleidingskosten. Voor toegang tot PE-Online ontvangen uitvaartverzorgers inloggegevens via SKU; bij uitblijven daarvan kan contact worden opgenomen met NaVU. Om in het Register Uitvaartverzorgers te blijven, dienen uitvaartverzorgers elke 3 jaar 60 PE-punten en 120 werkervaringspunten te behalen. PE-punten uit categorie 1 en werkervaring worden door de uitvaartverzorger zelf geregistreerd, terwijl categorie 2 en 3 activiteiten door de opleider worden ingevoerd. Dit systeem stimuleert voortdurende professionele ontwikkeling en verbetering.

De essentie

De kern van het PE-systeem is dat Uitvaartverzorgers binnen een bepaalde periode een bepaalde hoeveelheid tijd besteden aan relevante activiteiten.

Wat telt als PE-activiteit?

Alle door de NaVU goedgekeurde activiteiten buiten de dagelijkse beroepsuitoefening die bijdragen aan het kwaliteitsniveau van het werk als Uitvaartverzorger telt als PE-activiteit. Daarbij wordt steeds als criterium gehanteerd dat het moet bijdragen aan persoonlijke en professionele ontwikkeling in het perspectief van ontwikkelingen die voor de sector belangrijk zijn, zoals op vakinhoudelijk, cultureel, maatschappelijk en juridisch gebied.

 

Is er een databank met goedgekeurde PE-activiteiten?

Alle openbare trainingen worden weergegeven in het activiteitenaanbod. Daarnaast worden deze in de scholingsagenda geplaatst welke de RU kan openen vanuit de PE-Online omgeving. De deelnemer kan daar ook op datum en locatie filteren.

 

Alle besloten trainingen worden niet weergegeven in een databank.

 

Voorbeelden van PE-activiteiten die in principe goedgekeurd worden

  • Het bijwonen van en actief participeren in een sessie die ‘geleide intervisie’ (intercollegiaal overleg buiten de sfeer van de dagelijkse beroepsuitoefening) kan worden genoemd (categorie 1), mits dit d.m.v. een verslag of presentielijst goed aantoonbaar gemaakt wordt.
  • Het bezoeken van uitvaartbeurzen (categorie 1), mits dit d.m.v. een verslag of persoonlijk ticket goed aantoonbaar gemaakt wordt.
  • Het bezoeken van een symposium (categorie 1) waarbij relevante ontwikkelingen in de uitvaartbranche aan bod komen, mits geaccrediteerd of wanneer d.m.v. een verslag het bezoek goed aantoonbaar gemaakt wordt.
  • Het bespreken van de persoonlijke en professionele ontwikkeling met de leidinggevende (POP/functioneringsgesprek), mits d.m.v. een verslag goed aantoonbaar gemaakt wordt (categorie 1).
  • Het lezen van vakliteratuur, anders dan beschreven op de literatuurlijst benodigd voor het vakexamen, mits dit d.m.v. een verslag goed aantoonbaar gemaakt wordt (categorie 1).
  • Het bijwonen van een vooraf geaccrediteerde (dus goedgekeurde) cursus of workshop (categorie 2 of 3) die wordt verzorgd door een erkend opleidingsinstituut of door de werkgever van de Uitvaartverzorger. Een overzicht van deze (niet besloten) activiteiten is te vinden op onze website of in de scholingsagenda van PE-Online.

 

Indien een activiteit niet geaccrediteerd is en daarnaast onvoldoende aantoonbaar kan worden gemaakt (bijv. d.m.v. een verslag), bestaat de kans dat deze niet zal worden goedgekeurd voor registratie van de PE-punten.

Infogids PE punten behalen

Hoeveel PE-punten binnen welke periode?

Alle Register Uitvaartverzorgers moeten binnen een periode van 3 jaar (na inschrijving in het register) 60 PE-punten en 120 werkervaringspunten behalen; dat geldt voor elke opvolgende periode van 3 jaar (het betreft immers permanente educatie).

De toekenning van PE-punten zijn te verdelen in 3 categorieën:

  • Categorie 1: vakbeurs, seminar, intercollegiaal overleg, congres, vakbladen, e.d.
    • Beoordeling: 1 punt per uur met een maximum van 3 uur per activiteit. Maximaal 15 punten te behalen binnen deze categorie in 3 PE-periode.
  • Categorie 2: vak gerelateerde workshop en algemene trainingen, e.d.
    • Beoordeling: aantal uren per activiteit x 2 punten. Maximaal 25 punten te behalen per activiteit.
  • Categorie 3: vakinhoudelijke trainingen
    • Beoordeling: aantal uren per activiteit x 3 punten. Maximaal 40 punten te behalen per activiteit.

Zijn er grenzen aan PE-punten per activiteit?

Ja die zijn er zeker. Het gaat om ontwikkeling in de brede betekenis van het vakgebied. Het zou onevenwichtig zijn als iemand 3 jaar lang uitsluitend activiteiten zou volgen binnen categorie 1. Vandaar dat daar een maximum van 15 activiteiten/punten voor staat in een periode van 3 jaar.

Werkervaringspunten

Naast de verplichting tot het behalen van PE-punten voor nascholing, bestaat ook de verplichting tot het jaarlijks aantonen van de werkervaring. Dit kan door het format werkgeversverklaring (voor werknemers) of zelfstandigenverklaring te downloaden via onze website, in te (laten) vullen en te uploaden in PE-Online. Het formulier dient per PE-jaar (dus niet per kalenderjaar) te worden ingevuld, ondertekend en geüpload.

Jaarlijks verklaar je daarmee dat je dat bewuste jaar minimaal 40 werkervaringspunten hebt behaald. Een uitvaart regelen (regelgesprek) geldt als 1 punt, een uitvaart voorgaan geldt ook als 1 punt. Van deze 40 punten dient tenminste 10 punten te zijn behaald door een uitvaart te regelen, en eveneens minimaal 10 punten te zijn behaald door een uitvaart voor te gaan.

Zowel de werkgeversverklaring als de zelfstandigenverklaring dient door de uitvaartverzorger jaarlijks zelf te worden geüpload in zijn/haar PE-Online omgeving. De zelfstandigenverklaring kan steekproefsgewijs worden gecheckt waarbij wij per e-mail kunnen vragen naar facturen of opdrachtformulieren ter onderbouwing. Bij een teveel aan werkervaringspunten kunnen deze niet worden meegenomen naar een volgende periode.

Attentiepunten

  • De Uitvaartverzorger is zelf verantwoordelijk voor het up to date houden van het dossier in PE-Online.
  • Meer dan 60 PE-punten behaald binnen de PE-periode van 3 jaar? Dan kunnen er maximaal 12 PE-punten automatisch worden meegenomen naar een volgende periode van 3 jaar.
  • Minder dan 60 PE-punten maar minimaal 48 PE-punten behaald binnen de PE-periode van 3 jaar? Dan mag het tekort van maximaal 12 PE-punten ingehaald worden in de eerstvolgende periode van 3 jaar.
  • Minder dan 48 PE-punten behaald binnen de PE-periode van 3 jaar? Dan wordt de Uitvaartverzorger uit het register uitgeschreven en ontvangt hij/zij instructies met betrekking tot de mogelijkheid om op enig moment weer ingeschreven te worden. Oneens met die beslissing? De mogelijkheid bestaat om bezwaar aan te tekenen bij SKU.
  • Meer dan 120 werkervaringspunten behaald binnen de periode van 3 jaar? Deze kunnen helaas niet worden meegenomen naar de volgende periode.
  • Minder dan 120 werkervaringspunten behaald binnen de periode van 3 jaar? Dan wordt de Uitvaartverzorger uit het register gehaald en ontvangt hij/zij instructies met betrekking tot de mogelijkheid om op enig moment weer ingeschreven te worden. Oneens met die beslissing? De mogelijkheid bestaat om bezwaar aan te tekenen bij het bestuur SKU.
  • Te weinig PE-punten en/of werkervaringspunten gehaald als gevolg van overmacht? De NaVU kan in uitzonderlijke gevallen dispensatie verlenen. Oneens met die beslissing? De mogelijkheid bestaat om bezwaar aan te tekenen.

Activiteitenaanbod

Alle activiteiten vind je in het volledige activiteitenaanbod!

Overige vragen

Alle informatie kun je vinden op de website. Neem bij aanvullende vragen contact op met NaVU via info@navu.nl

Wij wensen iedereen veel succes en natuurlijk ook veel plezier bij zijn/haar verdere ontwikkeling in dit prachtige vakgebied!